måndag, oktober 23, 2006

Ljud, fåglar och Yoko Kanno


Lite dualism har spridit sig rörande mig val musik spelare. Jag känner en hel del människor som har ett nästan motbjudande stort arkiv med musik av varierande art men inte ett arkiv av varierande format så som mitt.

Har på senare år fastnast starkt för FLAC och APE formaten framför, i jämnförelse, usla mp3. Dock har detta medfört ett litet problem - det finns ytterst få spelare så stödjer alla dessa format inhemskt och från början.

Under den perioden jag kunde köra SUSE Linux, så använde jag den gudomliga amarok - spelade allt, visade lyrics, wikipedia artiklar och framför allt, hade en SQL baserad databas för snabb åtkomst. (Det tar sinna lilla tid att hitta rätt spår ur 54GB med musik och sedan spela upp dem.

Sedan kom det dubbel-eggade svärdet kallat Creative X-FI - suveränt ljud, dock enbart under Windows XP - Vista och Linux gör sig icke besväret.

Jag försökte ju använda Winamp, men det var dödfött tackvare att databas hanteringen där var kör från botten och upp - dock nekar jag inte till att det är en bra spelare. Det som förvirrar mig är ju dock att utvecklarna inte på senare tid lagt in direkt stöd för format som tex FLAC och APE när så mycket musik sprids i de format när nu Gudalådan börjar bli verklighet.

Vidare ett försök med att få Windows Media Player 11 att ge mig lite kärlek - dock gick vi i sär snabbt.

Då hittade jag något roligt - Helium Music Manager (2005 versionen då) som var något av det mest mäktiga jag stött på för hantering av taggar och allt men spelaren var för tillfället outvecklad men stödde fortfarande APE och FLAC från början. Lite ledset behöll jag det dock men använde det inte till mycket annat än sortering. Letandet fortsatte och undertiden använde jag Winamp med diverse plugins för att få någon funktionalitet men taggarna för Yoko Kanno's soundtracks för Ghost in the Shell förblev fubar.

Dock när 2006 hägrade och min lagringsdisk gick hädan och jag blev piskade till att hitta allt på nytt, satt jag där som en 5 åring på julafton framför den uppdaterade Helium MM.
Jag måste få understryka hur mäktigt det här programet är - full direkt hårdvarusupport för ljudkortet och databashantering, taggning, namngivning, albumbilder - rubbet i ett enkelt paket.

Sedan dess har jag varit mer än nöjd med det Helium, men för att hitta ny musik har jag varit strandsatt. Ironin av att hitta via Wikipedia en sida och en spelare, som utvecklas av gammla Winamp-teamet var saftig men lyckad.

Songbird - en spelare, som beskrivet sen tidigare av andra, är i princip iTunes från Apple (vilket jag personligen inte pallar att arbeta med) som de rivit ut Apple Store och satt in resten av internet. De tekniska detaljerna är lite mer intressanta än så - den lilla söta skönheten bygger på VLC motorn och kan såldes spela ALLT, sedan är dess andra huvuddel uppbyggd av Mozillas XUL-runner webläsarmotor. Essentiellt är det Firefox och VLC i ett med söta fjädrar. Nämnde jag att den kan köras på Linux och MacOS också?

Som utvecklarna själva beskriver den så är den byggd för att "surfa musik" - tex surfa runt på mp3 bloggar, lyssna på podcasts, hitta ny musik och allt där innan. Innovativt, minst sagt, då hittils har musik kretsat kring en central plats där man lyssnar på musik och lagrar den. Men nu när koncept "album" har börjats lukrats upp och mix-tape återkommer så är det naturligt att presentera en möjlighet att kunna bygga upp ett "arkiv" av musik och spellistor som inte egentligen har någon fysisk eller metafysisk gemensamt ställe. En låt är på en blogg i japan men en annan på en polares experimentella musik deposit i karlstad.

Spännade och kul!

Hittils saknar jag dock fem saker från Songbird - bittorrent tillägg, inbyggt greasemonkey modul för sagda bittorrent stöd (tänk bara att kunna tanka låtar och album från länkar som greasmonkey visar), FLAC och APE taggar stöds bättre, bättre ljudåtergivning (vet inte varför men det låter inte okay med mitt X-FI kort) samt albumbilder.
Jag vet och får understryka att spelaren är 0.2 Develop Preview beta som bäst och att det är mycket kvar att göra innan den kan släppas på stort.

Tills dess anser jag att följande bör belyssnas;

Yoko Kanno, Ilaria Graziano - I do - Ghost in the Shell: Stand Alone Complex OST 2
Yoko Kanno, Tim Jensen - Lithium Flower - Ghost in the Shell: Stand Alone Complex OST

Torrenter hittas här: FLAC, MP3. Hela kollektioner är det så ha någon gig ledig när ni tankar.