lördag, oktober 21, 2006

Naruto - man blir ledsen för mindre

Dröjde vad, tio min innan jag lägger det andra åbäket till post här.

Med detta expanderar vi ämnet från technologi till ost-asiastisk popkultur, vi snackar Anime och mer exakt Naruto.

De flesta som äger eller har ägt en parabol eller en internet uppkoppling de senaste tio åren vet senaste tio åren vet vad Dragon Ball är men kanske inte vad det blev av. Okay
manga av den vridene Akira Toriyama från 84' till 95' blir en cirka 508 avsnitt lång anime serie som nu sedan slutskedet av serien visats i US, snabbt blivit känd för sin hiskeligt utdragna pissnings-tävling i varje avsnitt samt konceptet runt blont hår. Och nu har jag inte ens nämnt filmerna som behandlar det onda i clip-on extensions.

Naruto, i kontexten av detta samt mängden med skit som flackat fans av serien från TVTokyo (varför berättar jag om ett ögonblick), ser ut att möta samma öde.
Vi är således inne på 1.5 sesånger av "filler" avsnitt.

En filler, för den oinvigde, innebefattar ett antal punkter;

1: Hyra in animatörer från Syd Korea
2: Låta producenternas 6 åriga ungar skriva manus.
3: Producera ett antal filmer och spel för att hålla fansen vid liv.
4: Låta artisten och skaparen locka med en manga story arch.

Alltså; de hittar på ett hundratal avsnitt som är helt irrelevanta för karaktärers utveckling, story etc och kan fortfarande påstå att "Nästa avsnitt så kommer det riktiga!".

Pärlan av pudelns hjärta och kärna är att undertecknad just avslutat avsnitt 206 av Naruto, fyra avsnitt från det att vi blev lovade slut på filler avsnitt. Av att tyda från AniDB så verkar det som att det inte lär bli mycket skillnad framöver.

Jag frågar mig efter varje avsnitt varför jag ens tittar på det här!? Nån av rösterna som svarar mig skrattar bara.