lördag, oktober 21, 2006

Genesis, eller Vista love!

Hade ursprungligen tänkt att skriva något begränsat om vad poängen med det här stället är, dock så känner jag att jag "orka" och samt "meh" just nu så det blir lite kort om nVidias 96.85 drivrutiner till Vista som är, *GASP* WHQL certifierade - dvs Microsoft tycker om dem. Kommer i x86 och x64 smaker - yay!

De som nu råkar läsa detta och känner mig vet att jag under vilket valt tillfälle som helst har minst en installation av Windows Vista närvarande på min stackars OS disk. Så vad gör man om inte att man blåser igång den och installerar denna lilla gåva från nVidia och testar lite smått på x64 versionen av RC2 (build 5744 x64).

Vad som bör nämnas först är att jag väldigt gärna kör x64 framför x86 - dels för att jag använder mina Dual Core CPU mer, samt för att jag som vanligt vill köra det mest riskfylld, okompatibla och ovänligaste först och mest av alla. Som flickvännen säger - jag är masochist.

Resultatet av detta test gör mig lite kluven. Det visar ju att nVidia gör nått för att tillfredställa alla som vill testa lite mer avancerade spel än netHack på sin installation. Fast det är tyvärr inte nog.
Visst, prestandan när jag loggade in efter installation var mysig och snabb i det underbara Aero - mysigare och snabbare rättare än sagt, 
World of Warcraft hade inte den vanliga "sky artifact" felet där himmlen buggade låss (vilket mer berodde på Aero) och som sagt - det flöt på minst lika bra som under XP.

Dock märktes vart denna dedikeringen tog vägen när man blåste igång Guild Wars i fullskärm (för de som inte vet så har Guild Wars bara funkat i fönster-läge sedan tidigare) och vad ser man? Korrupta texturer.

Jag uppskattar ju självklart allt som görs för hårdvaran som ska köras Vista, och supporten är ju vida bättre än Creative och man ska inte hoppas på förmycket innan som tidigaste November, men detta är väldigt frustrerande när drivrutinerna i fråga var WHQL certiferade (vilket jag får påpeka visar mycket på Microsofts inblandandande och dedikering till den fronten är värd).

Aja - tillbaka till XP tills November.